Taalvaardigheid aan de basis
Een van de succesfactoren is ons taalbeleid: leerlingen de kans geven om zich zowel te profileren in het Nederlands als in het Engels. Zo houdt de leerling kans op het behalen van een Nederlands diploma (VMBO-TL en HAVO) of een Engelstalig diploma (International Baccalaureate - IB). Dit is ook een belangrijk kenmerk geworden van DENISE: de leerling werkt naar een doel toe, datgene leren wat je nodig hebt voor de volgende stap om te voldoen aan de kerndoelen en startklaar te zijn voor een diplomaprogramma.
Nieuwkomersgroep en taalklassen
Om voor iedere leerling maximale kansen te creëren hebben we een apart en intensief taalprogramma ontwikkeld. Dit Language Programme is een programma voor leerlingen van 12 jaar en ouder die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen om in een van de andere reguliere programma’s onderwijs te krijgen. We onderscheiden drie niveaugroepen:
-
T0: leerlingen die geen kennis hebben van het Nederlands (ERK-niveau 0-A1).
We noemen dit onze nieuwkomersgroep. Hier leert de leerling de basis van de Nederlandse taal en worden het leerniveau en de leermogelijkheden bepaald. Op basis van deze uitkomsten wordt de leerling geplaatst op het Mundus College (VMBO-B/K en praktijkonderwijs) of op DENISE (vanaf VMBO-TL t/m IB).
De nieuwkomersgroep bevindt zich in onze vestiging aan de Van Hallstraat 621 in Amsterdam. -
T1,2,3: leerlingen die beginnende kennis hebben van het Nederlands (ERK-niveau: A1-A2)
-
T10: leerlingen die bijna klaar zijn om een programma in groep 9, 10 of 11 te volgen (ERK-niveau A2-B1, 12 tot 15 jaar).
-
T11: leerlingen die bijna klaar zijn om een programma in groep 12, 15, 16 of 17 te volgen (ERK-niveau A2-B1, vanaf 15 jaar).
Hoe sneller een leerling de Nederlandse taal verwerft, hoe sneller een doorstroom naar een volgende niveaugroep. Er is dus een permanente doorstroom van leerlingen binnen de school. Dit biedt voordelen, maar ook nadelen. Het voordeel is dat er altijd plek is voor een nieuwkomer in Amsterdam en volop kansen zijn om goed aan te haken in het Nederlandse onderwijssysteem. Het nadeel is echter dat de school altijd in beweging is door de doorstroom, waardoor het lesrooster regelmatig wisselt en de groepen in taalklassen af en toe wijzigen. We werken er dus extra hard aan om de groepsvorming, groepscohesie en het sociale klimaat in een goede balans te houden.